חיקוי חיות
בחינוך יער, אנו שואפים לאפשר לילדים ליצור חיבור משמעותי עם הסביבה הטבעית ועולם החי. מהות העשייה היא לא רק ליצור היכרות אינטלקטואלית – לדעת כיצד צבי הולך, מה הוא אוכל וכיצד הזאב טורף אותו – אלא להגיע לידיעה אינטימית ועמוקה של החיה ושל העולם שסביבה.
כפי שנוסח במדויק בסיפור בראשית, "והאדם ידע את חוה". האדם לא ידע על חוה, אלא הייתה לו ידיעה עמוקה ואינטימית שלה. ידיעה זו, להבנתי, היא ההבדל בין לדבר על הדברים לבין להיות אותם. בכך טמון ממד עמוק של אמפתיה והיכרות. מה זה אומר להיות צבי? איך זה מרגיש? ומהי רוח החיה?
מתוך כך, העבודה האמיתית היא להפנים את רוח החיה. לחפש בתוכנו את השקט הפנימי של הדוב, את הזרימה של הדגים החוצים נהרות, את הקלילות והרכות של האיילה ואת הבהירות המוחלטת של הראייה שיש לנץ. אלו אינן תנועות חיצוניות, אלא דרכי הוויה בעולם.
לכן, אחת המתודות האהובות עליי להתנסות בעבודה זו היא באמצעות פעילויות הנקראות "חיקויי חיות" או "Animal Forms". אלו פעילויות המזמינות אותנו להפוך להיות החיה. כאשר הפעילות מתרחשת בהקשר של משחק, ההתנסות הופכת לאותנטית ומשמעותית. ניתן ליצור סימולציה של חיי החיה המאפשרת לילדים לחוות באמת איך זה להרגיש כמו חיה מסוימת.
בפוסטים ההבאים, אכתוב על משחקי "חיקוי חיות", המלצות, ושלבים לבנייה תהליכית של המשחק. לפניכם משחק הראשון: איילה מסתובבת לאחור. מי שמכיר את המשחק ממליץ לו לקרוא בתשומת לב את השלבים ואת בניית המשחק שאני מציע.
איילה מסתובבת לאחור
לאיזה גיל: מגן חובה
כמה ילדים: לפחות 4 ילדים
ערכים: חיקוי חיות, התגנבות והסוואה, משחק שמזין את עצמו
תקציר המשחק:
המשחק מבוסס על העיקרון של "1, 2, 3, דג מלוח", אך משלב הוויה של חיות וקונטקסט של חינוך יער.
הדמויות:
חשוב להתחיל את המשחק בסיפור, כדי להכניס את הילדים לעולמן של החיות ולהוויה שלהן.
https://docs.google.com/document/d/1yzSANR7bljH7Zbk8tNfYj4bLmGgxn2t7vAwKAUz1SUc/edit?usp=sharing
שלב 1 – שלב בסיס (גילאי גן חובה) שלב זה הוא התשתית החוקית של המשחק. האיילה עומדת במקום ואינה זזה. כאשר היא מחליטה להסתובב, היא מכריזה: "איילה מסתובבת לאחור, 1, 2, 3" ומסיטה את מבטה. זאבים שאינם רוצים להיתפס חייבים להפסיק לזוז. האיילה פוסלת כל זאב שהיא רואה בתנועה. לאחר מכן, היא מכריזה "איילה מלחכת עשב", מסובבת את מבטה חזרה, והזאבים יכולים להמשיך להתקדם.
שלב 2 – (גילאים צעירים) בדומה לשלב הבסיס, אך הפעם כשהאיילה מסתובבת לאחור, על הזאבים לא להיראות כמו ילדים. עליהם "לשבור צורה" (מושג מעולם ההסוואה), לדוגמה: להישכב על האדמה, להתכדרר כמו סלע או להתחבא מאחורי דבר מה. מי שהאיילה תופסת בתנועה או שדמותו נראית לה ברורה – נפסל.
שלב 3 בדומה לשלב 2, אך האיילה מצמצמת את ההכרזה ואומרת רק: "איילה מסתובבת לאחור!" ומייד מסתובבת.
שלב 4 בדומה לשלב 3, אך האיילה מצמצמת את ההכרזה באופן משמעותי. בשלב זה, אנו מכינים את הילדים להתבונן בתשומת לב בהתנהגות האיילה. ההכרזה היא גופנית בלבד (ללא קול). כשהאיילה רוצה להסתובב, היא מניחה את ידה על ראשה בצורה של אוזן, ובכך מדמה כיצד איילה מפנה תחילה את אוזנה למקור רעש לפני שהיא מסיטה את מבטה. לאחר שהאיילה הניחה את ידה, היא סופרת בלב "1, 2, 3" ומפנה את מבטה.
שלב 5 – טוויסט מרכזי במשחק חוזרים לצורת ההכרזה של האיילה בשלב 2 ("איילה מסתובבת לאחור, 1, 2, 3"). אלא שהפעם האיילה אינה עומדת במקום, אלא נמצאת כל הזמן בתנועה. היא זזה על ארבע (כמו איילה) במרחב המחנה, מה שהופך את המשחק לשטח גדול יותר ומחייב את הילדים להתאים את תנועתם אליה. הם אינם יכולים לחזור אל נתיבי המסתור הקודמים ונדרשים לאלתר ולנוע בחוכמה ובחשיבה תכנונית. כשהאיילה מרגישה שהזאבים קרובים ורועשים מדי, היא רשאית "להיבהל", לעמוד על 2 רגליים ולברוח במהירות למרחב אחר, ומשם להמשיך את המשחק. הדבר מאפשר לווסת את התגנבות הילדים. ילד שנפסל בשלב זה אינו חוזר לנקודת ההתחלה, אלא הולך לעמוד בקו עם הילד האחרון (הכי רחוק מהאיילה) ומשם ממשיך לשחק.
שלבים מתקדמים
חג שמח, שנה טובה ומתוקה המלאה בשמחה ילדית.
באהבה, משחקים עם סרג'יו