20 Oct
20Oct

ג'אנר משחקי ההווי הם משחקים לשעשוע וגיבוש הקבוצה. הם מזמנים יצירתיות, תיאטרליות, הומור וחדות מחשבה. אילו המשחקים שאנו משחקים סביב המדורה, סביב שולחן האוכל בבית, במהלך עצירה בטיול או כשאנו בין לבין משבצות או בהמתנה… לפניכם רשימה של משחקים מג'אנר זה. הרשימה תעודכן משבוע לשבוע.

 1. פתקיות טבע:

  • מכינים מלא פתקים (לפחות 20) קטנים ריקים. מעבירים אותם בין הילדים. שעל כל פיתקית רשומה מילה הקשורה לעולם הטבע. (לדוגמא, נמר, עץ אורן, הר החרמון…) 
  • מקפלים את הפתקים ואוספים אותם לתוך כובע. ככה שאף אחד לא יודע. 
  • העיקרון של המשחק הוא פשוט לפי שלבים.
  • שלב 1- להסביר במילים את המילה . בלי להגיד אותה.  
  • שלב 2- להציג את המילה בפנטומימה 
  • שלב 3- להגיד מילה אחת בלבד. (שהיא אינה המילה הכתובה)

אפשר לשחק את זה ב3 ווריאציות

ווריאצה 1- קבוצה מול קבוצה- בכל שלב. עולה נציג מקבוצה אחת ששולף פתקים מהכובע ומציג אותם לקבוצה שלו. הוא משחק על זמן, לרוב דקה וחצי זה טוב. על כל זיהוי של הקבוצה את הפתק שהוא מציג . הם מקבלים נקודה. 

ווריאצה 2- משחק קבוצתי של כולם. כל פעם עולה נציג אחד שמציג את הפתקים לכל הילדים על זמן קצר (דקה). המשימה של הקבוצה היא להצליח לגלות את כל הפתקים של השלב בכמה שפחות ילדים

ווריאצה 3- זוגות, מתחלקים לזוגות. ועובדים בסבב. כל פעם זוג אחד מקיים את המשחק. כשאחד מציג והשני מנחש. הם שומרים את הפתקים שהצליחו לזהות. בסוף הזמן שהוגדר. הכובע עובר לזוג הבאה. סופרים בסוף כל שלב כמה נקודות יצא לכול זוג.

הערות

  • לשאלה, האם אפשר לדלג על פתק במידה והילדים לא מצליחים לנחש מה זה….? בגדול זה עניין של האתגר. המחמירים יגידו שמותר רק פעם אחד לדלג על פתק. ויש כאלו שיתנו הרבה יותר. תלוי בכם. 
  • לשים לב, שהמשחק יכול לעודד תחרותיות ולואמתיות אחד מול השני.


2. אמת ושקר-כריש מקסיקני.

הגרסה הקלאסית- זהו משחק פשוט. שבו כל פעם ילד אחר מספר 2 סיפורים הקשורים לחייו. זו גם דרך להכיר אחד את השני. סיפור אחד הוא אמת והסיפור השני או שקר. ועל הקבוצה לנחש מה נכון.לאתגר. אפשר לעשות 3 סיפורים. 2 שקר , אחד אמת.

הכריש המקסיקני-  כל פעם בוחרים נציג אחר שיוצא מהמעגל. הוא מתרחק ודואגים שלא ישמע את מה שנאמר. המדריך מביא איזה מושג, מילה שכנראה הילדים לא מכירים. לדוגמא "רושה" (האבן הסוגרת בראש קשת אבנים). בוחרים 4 נציגים. אחד מהם יגיד את האמת מה זה. השאר ימציאו איזה הסבר אחר שקרי שנשמע הגיוני למילה. קוראים חזרה לילד. ה4 ילדים מציגים בפניו את טענותיהם והוא צריך להחליט מי דובר אמת

3. המכונה האנושית

משחק הדורש תיאטרליות ושיתוף פעולה פיזי. משתתף אחד בוחר מכונה כלשהי (מכונת כביסה, קו ייצור, שעון קוקייה) ומתחיל את פעולתה באמצעות תנועה וצליל החוזרים על עצמם. שאר חברי הקבוצה מצטרפים אליו בזה אחר זה, וכל אחד מוסיף חלק משלו, עד שנוצרת "מכונה אנושית" שפעולתה השלמה ניתנת לזיהוי על ידי שאר הקבוצה.

אפשר לשחק את זה בשתי ווריאציות- הראשונה היא, שמי שמתחיל את המכונה מכריז מה המכונה. וכל אחד מצטרף אליו.השנייה היא, שלא מכריזים, ומי שחושב שיש לו רעיון מה המכונה . מצטרף להיות חלק בה

4. מסיבת עיתונות

בוחרים נציג מהקבוצה שיצא מהמעגל, יתרחק ולא יקשיב. בנתיים כל הקבוצה בוחרת דמות מפורסת או חיה מהטבע שהנציג שיצא יהיה. לדוגמא כולם בחרו בן גוריון, תום בראון, נמלה. קוראים לילד לחזור והוא נכנס למסיבת העיתונות שלו. והמשחק מתחיל.

  •  כל ילד בתורו (או בפופקורן- מי שמתפרץ) מציג את העיתון שלו (אני מעיתון "פוליטקאים צעירים" או מעיתון "חיים בטבע" ) ומציג שאלה לנציג שקשורה למי שהוא. כמו רמז. אבל שלא יהיה יותר מדי ברור. לדוגמא "מה אתה חושב על הגבולות של המדינה שלנו?".

  • הנציג מחרטט תשובה. ועם התקדמות השאלות הוא מנסה לנחש מי הוא.  

5. מלך התנועות

בוחרים נציג שיצא מהמעגל. בורחים ילד מהמעגל שיהיה מלך התנועות. הוא מתחיל תנועה, וכול כמה זמן משנה אותה. על כל שאר ילדי הקבוצה לחכות אותו. קוראים לנציג חזרה למעגל כאשר כבר כולם עושים את התנועות. על הנציג לנחש מי מלך התנועות. יש לו 3 ניחושים.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.