אנחנו נמצאים בשיאם של ימי החושך. הימים מתקצרים, הלילות מתארכים, והעולם כולו נאסף פנימה אל צינת החורף. זהו זמן מיוחד במינה במעגל השנה, ולא במקרה דווקא בעונה זו, מסורות, דתות ותרבויות רבות ברחבי העולם חולקות מנהג משותף ועתיק יומין – הדלקת האור. מהודו ועד סקנדינביה, ובוודאי אצלנו בחנוכה, בני האדם מאז ומתמיד הרגישו צורך עמוק להתכנס יחד ולהבעיר אש, נר או מדורה דווקא כשבחוץ שוררת אפלה.
היער הוא מקום מיוחד לחוות את החיבור הקדום הזה. שם, הרחק מאורות העיר והכפר, החושך הוא מוחשי ועמוק, והאור שאנו יוצרים מקבל משמעות אחרת.
השבוע במעבדה למשחקים עלו רעיונות נהדרים למשחקים שמתאימים לחנוכה או לעיסוק באור וחושך. אספתי אותם לאתר (בעריכה קלה) עם קרדיט ל"מדענים". בנוסף אני מוסיף עבורכם עוד חמישה משחקים ממני, שמזמינים את הילדים לחוות את הקסם הזה, להתחבר למקצב הטבעי של העונה ולגלות את האור הפנימי והקבוצתי בלב היער.
משחק "שומרי האש" (וריאציה על מירוץ שליחים)
משחק "שומרי האור"
משחק "שביל האור העיוור"-
התגנבות הרובוט (קרדיט לארגון שומרי הגן)
ארגון המשחק:
מהלך המשחק:
מחבואים חושך ואור
- זו גרסה בסיסית של מחבואים. אך במקום לספור את המדריך או הילד. יש נרות (בעששית) בנקודת הספירה כמספר הילדים המחבאים.
- כל ילד שיוצא מהמחבוא ורוצה לפסול את המחפש מחבא את אחד הנרות שדולקים.
- המחפש במידה וגילה ילד מסויים מכריז על שמו- ורץ לכבוד את אחד הנרות הדולקים
גרסאות מהמעבדה להמצאת משחקים- קהילת משחקים עם סרג'יו
גרסת- שירלי משה (וריאציה לבז עולה לאוויר):גרסה על בסיס משחק הבז שמתאימה לחנוכה (כמובן אפשר כל השנה!) אני מכירזה הבז עולה לאוויר!. כל הילדים צריכים למצוא מחבוא תוך 10 שניות. לאחר ה10 שניות אני עושה תנועה שעל הילדים לזהות ממקום המחבוא שלהם. אך משום שאנו משחקים בשעות חושך בחוץ ואז הילדים חייבים להתחבא מספיק קרוב כדי לראות את התנועה או הגרסה נוספת- להגיד מילה בשקט וכשהם חוזרים מהמחבוא הם אומרים איזה מילה אמרתי.אפשר לכוון למילים שקשורים לחג או שאפשר במשחקי אור חושך אחרי הספירה כשכולם התחבאו להדליק פנס לכיוון הפנים שלנו ולעשות תנועה או פרצוף שהם יצטרכו לחכות אותה.
גרסת- מלכי שטיין (וריאציה לבז עולה לאוויר)
גרסה חשמונאית לחנוכה. במקום לקרוא הבז מרפרף בכנפיו, שזה הסימן להציץ ולראות את התנועה שהמדריך עושה מבלי להתגלות כמובן. המדריך יקרא "היוונים באים" או "מי לה' אלי" ואז יראה סביבון בצבע מסוים (גדול מאוד) או סביבון מחומר גלם מסויים או סתם יעשה תנועה כמו במשחק המקורי וכשחוזרים מהמחבוא למדריך אומרים איזה צבע סביבון במדריך הראה או חוזרים על התנועה שהמדריך עשה.
גרסת- גיל שי - סביבוני בלוט:
גרסת- ניצן מאור- התגנבות לחושך
במקום להתגנב למדורה.להתגנב לחושך. יושבים במעגל מסביב למדורה ולמקצב התוף עושים כל פעם צעד ומתרחקים מהמדורה על למקום שכל ילד מרגיש בנוח ואז הוא יכול לשבת או לחזור למדורה. נראה לי בתור התחלה עדיף שזה יהיה קצר ושקט מאשר ארוך ורועש. במקום "באנו חושך לגרש" לאמץ.
גרסת- לוטם קרן
הי, אני שיחקתי עם ילדי גן בוגר ביער ברוח חנוכה "תופסת אש ומים."אני האש עם מטפחת בצבע מתאים תופסת את הילדים. מי שנתפס עומד ומניף ידיים למעלה כמו להבה.ל3 ילדים יש מטפחת כחולה והם המים.כשהם רואים להבה עומדת הם פורסים מעליה את המטפחת ומצילים אותה.בגלל שהייתי התופסת לא היו ריבים של נתפסתי/ לא נתפסתי- הם אפילו רצו להתפס. כל שתי דקות עצרנו כדי להחליף את הילדים שהיו בתפקיד המים. שיחקנו עד שנגמר לי האויר 😅
גרסת- שי פלנר
משחק ראשון- הלפיד: מספרים על מזבח שכבתה בו הלהבה וילדי האור רצו להחיות אותה בעזרת הלפיד הבוער האחרון. ילדי האור מתחילים את המשחק מתחבאים ביער עם ה'לפיד' (מקל קטן צבוע) 🪄 המטרה שלהם היא שאחד מהם יגיע עם הלפיד למזבח (מעגל מצוייר באדמה במרכז), וישיר שם את שיר האש- "אש אש אש, גחל אדום לוחש..." או כל שיר אחר. אם ילד אור עומד עם הלפיד במזבח ושר את כל השיר, ילדי האור ניצחו.ילדי האור יכולים להתחבא, לרוץ ולהעביר את הלפיד ביניהם. השומרים, ילדי החושך מנסים למנוע מהלפיד להגיע למזבח, והם מנסים לתפוס את ילדי האור. אם ילד אור נתפס, הוא קופא עד שחבר משחרר אותו בנגיעה. אם ילד אור נתפס עם הלפיד, ילדי החושך ניצחו. צריך לקבוע מעגל גדול מסביב למזבח, שאליו לילדי החושך אסור להיכנס, אלא אם כן ילד אור חדר לתוכו, כדי למנוע מצב של 'דגירה'.נראה לי שיש פה מקום לכל מיני אסטרטגיות שונות, הטעיה, שיתוף פעולה וכו' בשני התפקידים ✨
משחק שני - מלחמת אור וחושך (הוא קצת כמו רברסי יער)
המשחק מתחיל כמו משחק מחבואים רגיל שבו כולם מתחבאים, אלא שיש שני ילדים מחפשים- מכשף האור ומכשף החושך :)אם מכשף האור נגיד מצא ילד, הוא אומר לו 'אור' והילד הופך לבן אור ולהפך- אם מכשף החושך מצא ילד, הוא אומר לו 'חושך' והילד הופך לבן חושך. ילדים שהפכו לבני אור או חושך עוזרים למכשף למצוא עוד ילדים מתחבאים ואומרים להם את המילה שלהם- אור או חושך. בני אור וחושך מנסים לתפוס אחד את השני על ידי טפיחה על החלק האחורי של השוק, שריר התאומים. אם בן אור הצליח לתפוס בן חושך נגיד, הוא ממיר אותו ובן החושך מצטרף לבני האור. את המכשפים אי אפשר להמיר. לגבי הסוף אני עוד לא בטוח, אבל חשבתי אולי שאם בני האור נגיד מצליחים לתת ידיים וליצור מעגל מסביב למכשף החושך, בני האור מנצחים 🧙🏽♂️בטח אפשר לפתח את המשחקים האלה לעוד כיוונים :)
גרסת- מירי שלום:משחקי אור וצל בחצר.תופסת.צל; רצים בחצר כדי לתפוס מישהו צריך לדרוך על הצל שלו.מי שנתפס עומד כפסלכדי להשתחרר אחד מחברי הקבוצה צריך להניח על הצל אבן/זרד/עלה (כל דבר אחר שנמצא בחצר)
(מירי שיתפה אותי בשיחה אישית שהייתה הקדמה למשחק)המשחק הוא חלק מפעילות שלמה בנושא הצל. הילדים התחלקו לזוגות וציירו אחד לשני את הצל בעזרת גירים. ציירנו צלליות של חיות. ובסוף למדנו את הילדים לעשות צלליות של חיות עם האצבעות.
גרסת נוסטלגיה- זכרי וינרמשחק ילדות לחנוכה, להשחיל נר הקשור בחוט למתניים לתוך בקבוק.