כמה משתתפים: לפחות 3
מגיל: 3-4 עד תיכון
ערכים ומיומנויות: משחק התגנבות, הקשבה ותשומת לב, משחקי מים.
בעיניי, התגנבות היא אבן יסוד בחינוך יער. למה?. כי זו היכולת להיות נוכחים לגמרי, ובו בזמן להותיר את השקט על כנו. לנוע בתוך העולם מבלי להפר את השלווה שבו. בעצם, בתנועת התגנבות אנחנו מפסיקים להיות אורחים רועשים ביער והופכים לחלק בלתי נפרד ממנו. זוהי, למעשה, שיחה שקטה ועדינה המתקיימת בין כף הרגל לבין האדמה.
למה לשחק במשחקי התגנבות? כי דרכם, הילד עובר שער אל תודעה אחרת. זה הרבה מעבר לתנועה איטית במרחב: זו שליטה מלאה בגוף המשלבת דחיית סיפוקים, ריכוז, ערנות והקשבה עמוקה לכל צעד ותחושה. עבור הקבוצה, זהו רגע נדיר שבו שבו כולם עוצרים את הנשימה – יחד.
משתף אותכם בבסיס של משחק התגנבות קלאסי (שהוזכר כמה פעמים בקהילה)
התגנבות ללוטרה /לדוב
סיפור מסגרת: הדמות המרכזית שאליה הילדים מתגנבים משמשת כרקע סיפורי לחוויה, ואין לה משמעות טכנית לגבי חוקי המשחק עצמם. זו יכולה להיות לוטרה שחיה באגם, דוב שישן ביער, או כל דמות אחרת שתבחרו ליצוק לתוכה תוכן.
הסיפור שאני אוהב לספר: על לוטרה עיוורות ומבולבלת שחיה על גבעה ליד אגם. הלוטרה חשבה שהאגם והפירות שסביבו שייכים רק לה, וכעסה כשחיות אחרות הגיעו ליהנות מהמים או מהאוכל. כדי לגרש אותן, היא הייתה שותה המון מים ומשפריצה עליהן כדי שיתגלגלו במורד הגבעה... כל חיה שהתגלגלה למורד הגבעה, נאלצה לחזור לנקודת ההתחלה ולנסות שוב.
ארגון המשחק
הנחיות וטיפים למשחק:
1. התאמת גיל ורמת קושי: מידת האתגר במשחק תלויה לחלוטין ברגישות של ה"לוטרה" (מי שבמרכז) לרעש. בידינו קשת רחבה של אפשרויות המאפשרת להתאים את המשחק לגיל המשתתפים: ניתן להתחיל ברמה סלחנית, שבה פוסלים רק על דיבור או השמעת קולות; להמשיך לפסילה על צעדים כבדים ורועשים; ולהגיע עד לרמת קושי של שקט מוחלט (למתקדמים), שבה כל רחש קל – כמו שבירת ענף יבש – מוביל לפסילה.
2. תרגול התגנבות: הזמינו את הילדים, מעבר לזמן המשחק, לפני או אחרי… להתנסות בהליכה יחפה, להרגיש את האדמה, ללמוד לנוע כך. הגוף יודע וזוכר, האדם צעד כך במשך מאות אלפי שנים
. 3. האווירה במשחק: מאתגר להיכנס לאווירה של התגנבות מתוך בלאגן ומתח. לכן חשוב:
(1) או לבנות את האווירה למשחק: תספרו סיפור לפני, תעשו תרגיל הקשבה או משחק מקדים, תחפשו הזדמנות- להתגנב לציפור מסויימת במחנה…
(2) או לבחור את הזמן הנכון בפעילות, לשחק במשחק התגנבות- מתוך הערנות שלכם לשעה ביום ולהלך הרוח של הקבוצה. לפעמים זה מתאים בתחילת הפעילות כשכולם באים מנומנים מהבוקר, לפעמים היא המרכז של היום ושל התהליך מתוך הרבה מיקוד. ולפעמים היא קינוח שקט ורגוע בסיום. תעצרו רגע, התבוננו על הפעילות שלכם עם הילדים, תראו איפה נכון להכניס את המשחק. (3) כל התשובות נכונות
ווריאציות ושלבים
שלב 1- הצפרדע: זו גרסה טובה לילדים:
צירוף דמות: "הצפרדע" : זו דמות שיושבת ליד הלוטרה, היא מחזיקה 2 אבנים או כלי מוזיקלי אחר בדוגמת פעמון. שאיתם היא מקישה בקצב אחיד ואיטי. שאר המתגנבים לוקחים צעד, רק כשהצפרדע נוקשת את הפעימה…
שלב 2- (בלי הצפרדע) הגדלת מרחק התגנבות --- הגדלת המעגל/נקודת ההתחלה.
שלב 3- במקום לאסוף פרטים ליד הלוטרה- הם בונים רוג'ום של 4 אבנים - או משהו אחר שידרוש מהם לשהות יותר זמן קרוב ללוטרה
.שלב 4- יש 2 לוטרות במרכז
שלב 5- לוטרה 1 + התגנבות על משטח מאתגר: מעט אבנים, הרבה עלים (כמו אלון)
שלב 6- שלב בוס- להוסיף אלמנט פיזי שפוסל בתנועה- כמו "הנחש בא"- הדמות במרכז, עומדת ואוחזת בבד עם משקולת רכה קשורה בסוף (גרב זה טוב). היא מסובבת את ה"נחש" סביבה כאשר הילדים מנסים להתגנב ולקחת את פריטי האיסוף.
באהבה, משחקים עם סרג'יו