10 Aug
10Aug

כשנכנסים ליער, הדבר הראשון שחשוב לזכור הוא שאנחנו יוצאים למסע משותף. היכרות אמיתית היא המפתח לכל התחלה טובה, והיא מתחילה בדבר הכי בסיסי: השם. השם הוא כרטיס הביקור הראשון של הזהות, הקול הראשון שמבדיל אותנו מההמון. משחקי שמות הם הרבה יותר מדרך לזכור מי זה מי – הם תהליך של הכרה ואישור. זה הכלי הראשון ליצירת תחושת שייכות וביטחון. כשאני פונה לילד בשמו, אני רואה אותו, מכבד אותו ויוצר איתו קשר אישי.

לפניכם רשימה של משחקי שמות לפי גילאים מומלצים.

גילאים צעירים (4-9)

  • שיר השמות- עומדים במעגל. ושרים יחד עם תנועות, כאשר כל ילד בתורו בסבב במעגל, מציג את שמו- 
  1. "בוקר טוב" -לוקחים יחד כולם, צעד עם רגל ימין קדימה 
  2. "בוקר טוב"- לוקחים יחד כולם, צעד עם רגל שמאל קדימה
  3. "שמי הוא….." פורסים את הידיים לצדדים כולם. ורק הילד שזה תורו מכריז את שמו- וכולם מהדהדים את השם.
  4. צועדים חזרה אחורה.
  5. עוברים לילד הבאה.
  • מעגל שמות מסתובבים- (דומה לשיר השמות) -עומדים במעגל- ומבקשים מכל ילד להפוך לצמד עם הילד שמימינו. זהו שיר עם תנועות. שרים יחד בו זמנית (זה הקצב של המשחק)- ומתחילים
  1. "בוקר טוב, בוקר טוב", (עם כול בוקר טוב לוחצים יד נגדית- יד ימין את שמואל ושמאל את ימין).
  2. "מה שימך?" - כול אחד אומר את שמו
  3. "טוב תודה!. ובהחזקת ידיים עושים סיבוב של 180 מעלות. 
  4. לאחר הסיבוב כל אחד יפגוש מולו ילד אחר מצד אחר, ואז חוזרים על המהלך.
  5. משחקים עד שמסיימים את כל הסבב וילד שהתחיל עם צמד מסוים חוזר אליו בסוף המשחק. 
  • השם החוזר- הקונצפט של המשחק הוא פשוט- עומדים במעגל. בתור, ילד אומר את שמו ועושה תנועה מסוימת עם קול - זה יכול להיות שם וחיה. שם ומקום, שם והכרת תודה… ואז כולם חוזרים אחרי מה שנאמר. הבאה בתור עושה את השם שלו ואת התנועה, ואז כולם חוזרים אחריו וחוזרים אחרי הילד הקודם (בסדר יורד). ככה ממשיכים לילד הבאה וחוזרים תמיד אחורה בסדר אל הילד הקודם. (סוג של משחק זיכרון)
  • שמות א'-ב'- המשימה- להסתדר במעגל לפי הא'-ב' של השמות. אפשר אחר כך גם לעשות רק שמות משפחה. ובסוף מכריזים במעגל בסדר עולה את השמות. 
  •  אפשר לקבוצות גדולות יותר לאתגר ולהגיד שצריך להסתדר בלי לדבר זה עם זה- או לאפשר רק לילד אחד שחושב שהוא מכיר את הרוב לעזור להסתדר ולדבר. 

גילאי - 9-14. 

  • מקל נינג'ה- עושים סבב שמות קצר רק כדי לקבל מושג על השמות. ואז אחד עומד במרכז כשהוא מחזיק מקל מטאטא עומד ניצב לאדמה. הוא מכריז על שם ועל השם צריך לצאת ולתפוס את המקל לפני שהוא נופל- המטרה שהמקל לא ייפול.
  • מעודדות שמות- זה משחק אבן נייר מספריים רב משתתפים. כל אחד מוצא שותף למשחק אבן נייר ומספרים. הם משחקים עד 1. המפסיד במשחק עכשיו צריך ללכת אחרי המנצח ולעודד אותו בשמו "יוסי! יוסי! יוסי!" . המנצח מחפש מתמודד אחר שגם לו יש כבר מעודד מאחוריו ואז משחק מולו. המפסידים עוברים כולם לעודד את המנצח שמתחיל לצבור חבורת מעודדות שקוראות בשמו מאחוריו. 
  • זו גם אחלה דרך לפצל אותם ל2 קבוצות. כי בסוף יש גמר שחצי קבוצה מעודדת בשמו של ילד אחד והחצי השני מעודדות את שמו של הילד השני.
  • הכדור שזוכר שמות

סבב 1: עומדים במעגל, אני זורק כדור (או חפץ רך כמו כרית אורז…) ליד אחר וקורא בשמו. מה שחשוב הוא לזכור למי אני מסרתי. ואז הילד מוסר את הכדור לילד אחר וקורא בשמו (אסור לחזור אל משהו שכבר מסרו אליו.. )וככה מוסרים את הכדור מילד ליד עד שעוברים את כולם. סבב 2: המשימה היא לחזור על הרצף שנוצר. אני מוסר שוב לאותו אחד שמסרתי לו בסבב 1, וככה זה הכדור ממשיך לעבור באותו הרצף. לאחר תחילת הרצף אני מוסר עוד כדור, ככה שעוברים בו זמנית 2 כדורים את הרצף…. אפשר כמובן לעשות זה עם עוד כדורים ועוד כדורים. סבב 3: אותו הדבר. רק מהסוף להתחלה של הרצף.

  • אפשר גם להוסיף שם וחיה. "מיכל החתולה" "בן הצב" וכד'.... 


גילאי 14-18

עמודו חיות-משחק קלאסי ומוכר- בתחילת כל סיבוב המשתתפים עומדים במעגל כאשר אחד מהם מחזיק בכדור. מחזיק הכדור זורק את הכדור למעלה וקורא בשמו של שחקן אחר. השחקן שקראו בשמו צריך לתפוס את הכדור מהאוייר בעוד המשתתפים האחרים מתרחקים. את הכדור יש לזרוק בזווית אנכית למעלה כדי שיפול בסמוך למקום בו נזרק. אם הכדור נזרק בזווית כך שהוא נופל הרחק ממקום הזריקה - הזריקה פסולה ("אמריקה") ויש לחזור עליה.אם הצליח השחקן לתפוס את הכדור, נפתח מיד סיבוב חדש והשחקן שתפס את הכדור זורק אותו מעלה תוך קריאה בשם של משתתף אחר (אסור לחזור על שם שנאמר עד שכול השמות נאמרו ותם סבב השמות). קיים סיכוי רב יותר שהוא יקרא בשמו של משתתף שהתרחק יותר מהאחרים.אם השחקן נכשל, עליו להרים את הכדור מהר ככל הניתן ולקרוא עמודו. יתר השחקנים רשאים לברוח עד קבלת ההוראה לעמוד.השחקן המחזיק בכדור מיידה את הכדור באחד השחקנים האחרים. פגע בו - לשחקן האחר מתווספת נקודה רעה. לא פגע - לזורק יש נקודה רעה.בזמן זריקת הכדור מעלה המשתתפים האחרים כבר מתרחקים כדי שאם הכדור לא ייתפס הם יוכלו להמשיך ולברוח עד קריאת ה"עמודו", אך מצד שני הם לא מתרחקים מדי למקרה שהכדור ייתפס והשחקן יזרוק אותו מיד מעלה תוך קריאת שמם.השדרוג הקטן שלי למשחק הקלאסי- כאשר שחקן צובר שלוש נקודות מתוועדים יתר חברי הקבוצה ומחליטים על שם של חיה עבורו, והנקודות נמחקות. השחקן יגלה מה שם החיה החדש כאשר מישהו יזרוק כדור לאוויר ויקרא בשם בלתי מוכר לו, שהרי הוא נוכח בכל ההתוועדויות בהן מחליטים על כינויים עבור השחקנים האחרים. הוא גם יווכח שיתר המשתתפים מתרחקים מהכדור.

באהבה, משחקים עם סרג'יו. 

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.